tirsdag 14. juli 2009

Bli med på konkurranse! Mi frøken Markblomst; Tiril Tistel

Min deltaker til konkurransen er som alltid seint ute.. Puh. Men ho dukka so stilferdig opp då vi var ute på søndagstur. og eg skjøna straks at her var ho! Min kandidat til frk.Markblomst inne hjå Anne på Moseplassen er so flott der ho står, omkransa av slekt i alle aldrar..



Hør berre her om alle gode eigenskaper tistelen skal ha ;

En bolle tistler plassert i et rom letter humør og stemning for alle i rommet. Bær en tistel for økt styrke og energi. Tistler i hagen holder tyver unna, i en potte ved døren beskytter den mot ondt og vokter over bæreren om den bæres i lommen. Den hindrer lynnedslag om den kastes på ilden. Klær vevd av tistelfibre brukes mot forbannelser/forhekselser. Og andre formularer. Dokker fylt med tisler fungerer også til dette. Tistler strødd i hjemmet og andre bygninger, beskytter mot ondskap. Tistelen har også helbredende effekt, og menn blir bedre elskere av å bære den med seg. Dessuten vil bæreren få utdrevet sorg og melankoli.
Alt teoretisk innhold fra
Mannars temahefte 2001 © Cecilie Faureng med modifikasjoner


Frøken "Tiril Tistel " byr altso på mange gode egenskaper, men som alle primadonnaer bør du halda henne litt på avstand, ho er ikkje god når ho vert vrang og set piggane ut :) Først og fremst gleder ho mange med sine vakre lilla nyanser der ho står i grøftekanten og skin.
Denne vakre blomen vaks tett ved Tiril tistel, og eg trudde det var ein tistelvariant i litt anna nyanse, men det er altso ein knoppurt :) Ho får heita Kajsa Knoppurt-sjølv om ho ikkje er med i nokon konkurranse ;) Her er heile familien samla:
Denne frøkna måtte få bli med i innlegget, ho er rett og slett ei kvit revebjølle, og det har eg aldri sett før ;)

Store og små på søndagstur i nabolaget! Vi fekk til og med fisk nok til middag. No nyter vi sommaren til fulle :)

5 kommentarer:

  1. flott frøken, og helt ulik alle andre jeg har fått inn :)
    Og takk for gode ord du, slikt varmer!

    Har du ikke sett hvite revebjeller? mystisk. Men flotte er de absolutt!

    SvarSlett
  2. hmm
    jeg sitter og lager presentsjoner nå, hadde tenkt å bruke første bilde (synes det var finest). Men, nå lurer jeg, er første bilde samme planten som tredje bilde? Og hva med andre bilde?
    Den første ser mer ut som en knoppurt enn en tistel, mens det tredje bildet ser ut som tistel. Er det jeg som ser i kryss?

    Ikke for at det er nøye altså, jeg ble bare litt nysgjerrig :)

    SvarSlett
  3. pst, sende deg en epost, men ettersom du muligens ikke leser den så: klipper litt på bilde tre om det er ok :)

    SvarSlett
  4. Hei Anne! Ja, synst og at det første er fint! Du kan godt ha rett i at det er to ulike sortar, for det er to ulike fargenyanser på dei.. eh ja, min bilogektemann vart tilkalla, og seier at det dreier seg om to arter ja;) Den eine er ein åkertistel, den andre er ein knoppurt, utifrå blada.. Hm jaja, Tiril Tistel må vel kanskje bli bilde nr 3 då, eller ? Eller ho får bli omdøpt til Kajsa Knoppurt? Varm helsing i natta frå IngridMarie

    SvarSlett
  5. Hej och tack för söt kommentar hos oss! Ni får ha en ferie ni också! Vilka fina blommor. Alexandra

    SvarSlett